Monday, December 17, 2007

Izzah!! ya ghuraba..

Masih jelas dalam ingatan. Ketika itu, saya sedang cuba untuk tidur. moga dengan tidur ini, esokku akan lebih bermanfaat ke jalanMu. Tidak terdaya. Mungkinkah dosa menghalang saya dari mendapat tidur yg seperlunya?



Entah mengapa, saya teringat beberapa kenangan yang telah saya lalui dalam masa 9 tahun yang lepas. Sangat lama. Dan ia sangat manis. Dan kesalnya saya. Atau sespatutnya bangga? Saya pilih untuk bangga dengan cara yang telah saya lalui. Bila teringat semua memori ini secara tak sengaja, saya mengambil keputusan untuk mengambil album foto yang terletak tidak jauh dari tempat tidur saya. Sedang saya mendekatkannya, sekeping foto terjatuh keluar dari album tersebut. Macam dalam drama pula. Saya hairan.

Foto tersebut, itu merupakan salah satu dari 'ikhwan' saya di sana. Satu keluarga yang disanjung tinggi oleh saya kerana beliau merupakan seorang yang mampu menjaga segala suruhanAllah di satu tempat yg mempunyai bi'ah yang melemahkan semangat. Boleh kata ketika iman saya masih pada tahap yang amat mentah itu, bila - bila masa sahaja ia akan tergadai.

Namun, dek masa terus berlalu, di dulu dan kini telah pusing 180 darjah. Saya dapat melihat di mana iman mereka dihakis dikala ujian melanda. Saya melihat mereka semakin dikaburi dengan tawaran dunia. Dan aku yang melihat? Aku yang menilai?!. Kadangkala bila dlihat dunia ini, yang penuh dengan maksiat, semunya sibuk dengan mengaut dunia, kita terasa diasing? Dan kadangkala pula, hilangnya izzah kita dengan apa yang sedang kita pegang. Na'uzubilLahiminzalik.

hmm. i wonder,

Allah telah pilih kita untuk berada di atas jalan ini. Walau sehebat mana pun di mata mausia, namun bukan itu nilaian yang dikira untuk ke syurga. Kadangkala iman sendiri juga tergugat dengan nilaian mata manusia. Dan seringkali ia berlaku ketika iman ini keseorangan. Tiada penguat semangat. Janganlah ketika ini, kita mencari penawar dunia. Janganlah kita menjual thabat hati ini kepada nafsu syahwat. Janganlah kita biarkan kebodohan menjauhi fitrah jalan ini.

Beriman bukan sekadar teori. Dan bukanlah omongan tentang kehebatan tarbiyah.
wallahua'alam,

dan saya terus melenakan diri bila sedar masa melewati kehendak diri. ..

No comments: