Wednesday, January 28, 2009

stop and stare


Atas beberapa sebab.. atas beberapa pandangan.. atas bebarapa kehendak mereka.. akan diberhentikan seketika segala bentuk tulisan secara terus, sehingga dibenarkan untuk kembali..
wallahua'lam

Wednesday, January 7, 2009

Dikala mereke terbang ke syuga

Mereka menagih janji Allah. Dan kita menjadi saksi akan terbuktinya janji tersebut.










Sudah berbelas hari jika dibilang. Dan pastinya akan terus menambah bilangannya. Itu pun dari kiraan yang dinyatakan media. Padahal, hal ini adalah larutan sejarah yang telah melebihi setengah abad. Mereka yang dikatakan menjadi mangsa keadaan melebihi 100 orang sehari. wahh, bunuh manusia macam bunuh semut pakai spray nyamuk.



Caracas, Venezuela


Amman, Jordan




Istanbul




Alhamdulillah, masih terbuka hati - hati manusia di muka bumi ini untuk beriman dengan Hadith Arrasul (saw) "Barangsiapa yang tidak mengambil peduli tentang perihal mu'min yang lain, maka dia bukan sebahagian daripada kami'. Dan diatas dasar ini, ramai yang bangkit menyatakan suara mereka akan apa yang sedang berlaku. Sungguh, agama dan budaya tidak menjadi penghalang untuk mereka membulatkan suara tersebut. Walaupun jika dilihatkan, mereka menentang kerana tiada hak kemanusiaan yang sewajarnya, namun hakikatnya, inilah fitrah yang sememangnya ada dalam diri manusia. Melainkan pada mereka yang terlalu bijak untuk menyangkal fitrah ciptaan Al-Khaliq ini.


*



Alhamdulillah, sekian lama tidak menulis, saya cuba mencuri sedikit masa untuk mencoret serba sedikit di sini. Di kala masa yang agak sedikit ini, dan dunia yang semakin sibuk dengan urusan agenda masing masing, Ramai yang masih mampu menyelit bantuan - bantuan dari pelbagai rupa kepada saudara - saudara di bumi anbiya'. Di sebalik tragedi ini, kita lihat beberapa respon dunia yang mungkin boleh kita fikirkan bersama. Tahap rasional, hasil, mungkin sekadar komentar sahaja, itu adalah lebih baik dari mereka masih yang statik setelah dua titik pengembaraan.

*****

AlJazeera English, extensive report on Gaza strike,

Bilangan mangsa - mangsa tembakan tentera Zionis akan terus meningkat secara drastik selagi mana gencatan senjata tidak dilangsungkan secepat mungkin. Namun, dari apa yang dikatakan oleh kedua -dua belah pihak, mereka tidak akan berhenti selagi mana pihak lawan tidak berhenti. Namun jika dilihatkan, bila soalan - soalan sebegini ditanya, jawapan sama yang diberikan oleh pihak Ehud Olmert, dan Rice kepada media. 'Kami hanya mengambil tindakan ofensiv untuk melindungi negara kami dari roket - roket Hamas'. Namun, respons dunia terhadap kenyataan itu adalah dengan beberapa soalan seperti siapa yang memulakan segala hiraki kejadian ini, antara teknologi tercanggih di dunia melawan teknologi yang serba kekurangan, dan lain lain. Malangnya tiada respon kepada media, mungkinkah kerana segala respon itu, hanya komentar??

Selain itu, Asas peperangan yang dipegang kedua - dua pihak juga tidak sama menyebabkan ramai orang mula menunjukkan perasaan masing masing. Bilangan kecederaan kedua dua belah pihak juga membuktikannya. Antara peperangan diantara dua serdadu, dan peperangan antara serdadu dan penduduk awam. Dalam keadaan ini, penduduk awam tidak boleh disalahkan kerana tidak melarikan diri keluar dari kawasan yang terancam, kerana apa yang dunia telah plotkan.

Maklumat lanjut, di aljazeera.net/english.


*****


BBC world, news of America today,

Kelihatan satu vedio youtube di mainkan. Seorang perempuan penduduk Israel merakam kata - kata yang diharapkan adalah simpati dunia.


" Im sorry,"


mengelap titisan air mata yang semakin banyak keluar.


" You dont know what it feels like to live here. Its like waiting in line to die. You never know when the rockets are going to hit you"

Dalam senyap, saya tertanya. "kalaulah mereka di Gaza boleh mengupload vedio ke youtube dari rumah mereka,"


Dan,


Seorang wartawan BBC bertanya kepada beberapa pelanggan di restoran


Apa pendapat anda terhadap kenyataan** pihak atasan tempoh hari?

(** pihak atasan menyatakan yang mereka akan terus masuk ke Gaza dan tidak akan berhentii selagi pihak Hamas tidak berhenti menyerang pihak Israel)

Jawapan yang diberikan, tidak mengejutkan,

"Saya menyokong apa yang sedang dilakukan oleh tentera kami,"


kata - kata yang diluahkan tanpa ragu - ragu

"Kami hanya ingin hidup secara aman di negara kami ini. Sepatutnya mereka menghormati ini"

Demikianlah apa yang dikatakan, bersama dengan lebih 92% penduduk yang lain. Ini adalah sebahagian dari respon positif yang mereka cari - cari.


Walau apa yang dunia katakan, Hakikat segala ini ada penjelasan yang tidak boleh diragukan. Dua soalan terakhir saya kepada semua, termasuk saya.



Adakah mereka yang tahu lebih ramai dari mereka yang tidak tahu?? Dan dimana nilai diri ini dalam soalan itu??


***



Kelihatan mereka yang Syahid disisiNya dimuliakan penduduk bumi, Apakah tahap kemuliaannya, disisi penduduk langit??

Sunday, December 21, 2008

di celahan rutin,


(gambar hiasan semata)



Malam yang agak sunyi, mungkin kerana saya ini tidak mampu untuk memikirkan hal lain. Tambahan pula semua orang sedang makan malam. Mungkin lebih baik jika makan malam itu bukan rutin, tetapi diambil pada sekadar yang perlu untuk tujuan yang perlu sahaja. Belajar mungkin adalah lebih penting?

Jam menunjukkan 11.30 malam. Banyak lagi yang perlu dibaca, namun kemampuan mata untuk terus membaca semakin lemah. Terus, terpaksa turun sebentar, sebentar sahaja, untuk mengambil sesuatu untuk menghilangkan rasa mengantuk ini. Hmm, kelihatan yang tersedia bagiku dari mereka yang memahami diri ini, secawan nescafe gold calssic.. hm, rezeki jangan ditolak?


Sementara menunggu suhu minuman ini mampu diminum, ayah yang berada di depan televisyen, sedang menonton CNN. Saya masih kurang arif tentang tajuk yang dibincangkan. Ayah menukar rancangan lain. Nampaknya bukan saya sahaja yang kurang arif. Aljazeera pula yang ditonton. Saya kurang minat pada mulanya, melihatkan keadaan adik semua yang sudah mua tidur. Saya hanya ingin habiskan minuman dan terus sambung belajar.

ma musykilah hina?

Saya tertarik dengan perkataan itu. Seakan mengembalikan nostalgia 2 bulan lepas. Cawan yang masih penuh itu, terus di bawa 1 kaki dari kaca tv. Cuba mengamati setiap apa yang ada.

1.00 pagi,

Cerita itu habis, kopi ditangan masih lagi belum. terasa bersalah kerana melakukan sesuatu dengan pilihan..

InsyaAllah, sandainya saya diberi peluang, ingin sekali ditanya. Terima kasih kepada Aljazeera, kerana sudi membuat satu sesi dokumentari. Memberi satu harapan bagi mereka yang terkapai.



Saturday, December 6, 2008

Di sekitar penghujung pertengahan sebuah jalan,


Cuti kali ini, banyak memberitahu pelbagai perkara. Tersirat, tersurat, yang sememangnya terzahir di mata. Mari kita teruskan bacaan ini dengan pandangan TERBAIK. Teringin sekali saya berkongsi sedikit cerita ( BUKAN CEREKA!) yang InsyaAllah bermanfaat buat mereka yang ingin memanfaatkan ia. Cerita mungkin tidak seperti versi prototaip. Tetapi cukup untuk memberi pengajaran. InsyaAllah.




*


cerita I

Azan berkumandang. Doa di baca oleh seorang, mewakili satu keluarga. Seperti biasa, yang diajar Arrasul (saw) tercinta, 'mulakan dengan manisan'. Kelihatan terlebih manisan yang dihidangkkan, menjangkaui kebiasaan mereka memakan lebih dari apa yang selalu menjadi kebiasaan. Hmm, Tidaklah begitu abnormal, Cuma hari ini, Ayah tidak berbuka di rumah. Walaupun agak sepi, kesepian itu tidak akan mengubah masa. Kelihatan waktu Maghrib semakin suntuk.

Jarum jam telah lama melepasi angka 6. Kebiasaannya, tadarus Alqur'an akan bergema di rumah itu. Namun yang kedengaran hanyalah suara sayup dari Si ibu yang sedang beruzlah bersama senaskah Al-Qur'an di biliknya. Anak anak lelakinya sedang sibuk di surau. Sang ibu pasti tidak memerlukan mereka untuk menambah sedikit suasana di rumah.

'Ayah bila nak balik?'

Ganggang telefon dipengang erat oleh anak perempuannya. Berborak seakan seperti sudah berbulan tidak bersua.

'Malam ni ayah sampai'.

Jawapan yang diutarakan di sekitar azan Isya'.

'tak pergi solat ke?'
'Alaa, takpe, nak borak ngan ayah jap.
bukan nye selalu kan?'

'Allah, macamlah balik nanti talek nak borak'
Nada menyenda.

Perbualan mereka pada kadar yang perlu sahaja.
Perlahan, tidak terhanyut pada dunia, dan DiredhaiNya insyaAllah.

'Eh, jom solat Isya' dah pukul berape nii,'


Nada Si ibu mengajak anak dara nya itu tidaklah memaksa. Dan si anak juga memahami. Cuma kelihatan sedikit kelainan. Ah, mungkin hanya sebab rindu ayahnya kot.

Solat Isya' selesai berjemaah, diteruskan dengan terawih. Entah mengapa,

'ibu, ibu solat la dulu,'
Anaknya meminta ibunya untuk terus sambung solat terawih pada rakaat yang ke 9, 10. kemampuannya hari ini hanya 8 rakaat sahaja. Kelihatan dia agak kurang sihat hari ini.

'ibu nak ape ape, kat blakang ni tau'
Sambil membentang sejadah dan mula menyambung bacaan Al-Qur'an sebelum ini.

Bacaan nya diterus kan dalam beberapa minit. Rasanya, Si ibu itu sedar yang bacaan anaknya itu semakin perlahan. Lalu meng-assume bahawa anaknya itu tidur. Biarlah, penat kot..

Setelah selesai tarawih, dan mengemas tempat solatnya, terus, menuju ke anaknya.

'Nak, bangun nak. Tidur proper sket la.'
Entah mengapa, tiada respon.

'Nak, bangun nak,'
Ayahnya pulang ke rumah,

'Bang tengok anak kita ni bang,'
Dengan riak muka seorang ibu yang risau.

'kenape?'

suaminya itu cuba mencari jawapan yang mampu menenangkannya. Meletakkan dua jarinya ke pergelangan tangan, dan di alihkan ke dada. Tiada pengembangan-pengecutan paru paru, tiada degupan jantung.

Berdasarkan pendidikan perubatan yang dilalui suaminya, membuat apa yang perlu.
'Innalillah.....'
tiada lagi denyutan nadi anaknya itu. Terkulai, Tersujud seorang hambaNya dengan Al-qur'an sebagai kalam terakhir.



*

cerita II


Disember 3,


'AH kau ceni ah!! ade ape la sangat kat pompuan tu.'
'Ko apsal tak puas ati ngn aku lak ni?'

Mereka berdua. Sedang berbual dengan aman agaknya*. Sehingga melupakan roti canai yang semakin hilang rangupnya. Air pun sudah agak lame tidak diteguk mereka.

'Ko jangan masuk campo die lak'

'apehal plak.. sebab die ko jadi cemni..'

'WE!! lebih ah nii'
nada yang semakin tinggi dapat didengari, sungguhpun mereka berada seakan di hujung dunia itu.

'Btol la.. ko bru je knal die tak sampai seminggu, ko dah jadi camni.. jangan jadi bodoh la~'
Teguran yag bernada agak kasar dilantunkan.

Entah mengapa, dua sahabat yang telah sama - sama membesar, belajar, dan hidup di bandaraya Kuala Lumpur ini, sedang bergaduh kerana suatu benda yang remeh.

'Ko jage siket mulut ko tu!'
membangunkan diri, sambil menuding jari dengan mata yang marah.

Perbualan mereka itu telah lama berlangsung. Dan masih di teruskan. Adakah dengan senja sebagai permulaan, akan menjadikan senja juga pengakhiran??

Jam telah menunjukkan lebih dari 12 pagi. Apa yang mereka perisukan mesti suatu benda yang agak besar sehingga memakan banyak masa.

'&*$#!!!!!.. aku lagi rela mati dari cakap ngn ko lagi..'





'wahh, sampai macam tuh skali dieorang ni??'
monolog pelayan restoran itu.




'ko ingat aku nk sangat borak ngan ko.. malas aku borak ngn orang yang tak reti pike!'.

'bek aku mati jer dari jumpe ko lagi..'

'dipersilekan mampos!'

Mereka terus pergi dari tempat itu. Masing masing membayar untuk apa yang mereka hanya ambil aromanya sahaja, dan beberapa puntung rokok, dan terus pulang ke rumah masing masing. Jika awal senja tadi mereka datang dengan satu kereta, kini seorang kereta, seorang teksi.

Kaki menjejak rumah, terus ke katil dan turs melelapkan mata.


Disember 4,

Jam loceng berbunyi sebaik sahaja jarum panjang berada di atas 12 dan jarum pendek berada di atas 9. Tidurnya yang hanya 4 jam merasakan dia perlu terus menyambung tidurnya. Namun, apakah daya, terpaksa pergi ke kerja walaupun ramai dari rakannya masih melayan mimpi - mimpi indah.

'Aku terlebih sangat ke eh smalam??'
monolog nya sambil memikir hal semalam.


'hmm, smalam dalam kete die borak boleh gelak gelak lagi. skarang dh jadi camni la plak..'
merasakan dirinya bersalah pula kerana tidak menegur dengan cara yang betul.

'Ahh! takde nye aku nak mintak maaf kat orang cm die tu.. Dah lame kite buat hal same same.. skarang ko lagi layan betine tu dr aku...'
Dan terus ke kerja..

PULANG dari kerja. Malam telah menjelma. Bulan semakin jelas kelihatan di ufuk langit. Henset cuba dicarinya. Baru teringat yang dia tertinggal di rumah. Dan terus dicapainya sebaik sahaja tiba di rumah.


keypad
di unlocknya.

1 new message

terus dibuka untuk dibaca nya.

From: raz.

'ni tak puas ati ape lgi nii..'
monolognya seorang diri..

8.30pm, 4 Dis,

Alfatihah..adek aku ptg tadi pukol 7 dah meninggal. Die dgn pompuan mane ntah accident ontheway nk hantar pompuan tu balek. Malam ni ade buat bace Yassin.. ko kawan baek die kn?? PLEASE la dtg. ajak lg sesape lagi kawan die. tq.-Abg kpd Raz,

henset terus di letak atas meja, memikirkan apa yang baru sahaja berlaku..

'eK?? smalm aku tgk die sehat je dok mara mara aku?? ape nii..'
(
hampa mungkin??hmmm)

Innalillah.......
Menghadapah seorang hamba Allah bersama parut yang menjadi saksi amalan terakhirnya di dunia yang fana..



*




Satu lagi cerita... tak panjang kali ini..


Seorang Pakcik baru sahaja selesai* solat nya.
Dan kini sedang dibawa ke hospital.
Katanya terkena sakit jantung.
Pihak medik sedang cuba mengembalikan degupan jantungnya itu.
Walaupun kelihatan seperti suatu benda yang sia sia (kerana telah terlambat)
Kawannya pula berkata, dia baru sahaja selesai berjumpa dengan Boss dia. Dan dibuang kerja.
Tapi Telah ditenangkan lebih awal sebelum solat.
(rakan- rakannya telah lama tahu tentang penyakitnya itu)
tapi ramai yang bertanya sesama sendiri,

Katela time solat die tgh pike tak puas ati die tu kt Boss tghari td??

Innalillah...
Menghadaplah HambaNya ini, dengan penghujungnya ini.



***

Moga memberi sedikit sebanyak kebaikan kepada anda yang membaca



Monday, November 17, 2008

Sumamry of a travelog..

A full page would never be enough to describe a day life. That's why what we see, and what we read (the diary of peoples) can never be exactly what we think! Could it be be because the feel to write, and the feel to read was never the same??

*

We born with the specific,

rather than the raw that we share.

A specific to identical,

into a same basic cycle.

We all fly with our own wing,

hoping to fly.

sky high,

and wondering why,

it never actually end.




The wind is cold,

sometimes hot,

seldomly humid.
.
Such a burden to the wing,

can I get a pair of nitrox to pair with my wings??




We land at the tip of the branch.

face up!!

a road lies,

for those who seeks the sky,

knowing the greater good,

comes with endless hardship.




Spread the wings!

know that the sky is full of winds.

Strive beyond it,

and see the sky changes,

without loosing the sole reason.

In search for the better place.

as how destined..




Rest the night,

live the day,

for that the sky may just be a better place

one day.....








Saturday, October 18, 2008

a'la gam,

Its more than just some mere photos. Its memories.






As I pack the final bits of my luggage, it was 8.00 pm. I tried to smiled. Seeking a reason for me to actually be happy with the next two hour departure. I spent some pretty hard time for it (refer to the article 'yang mulia,'). Untill finally I decided to let the time tell. I had burdens, responsibility, and truthworthy being eyed and carried within me from those who are actually seeing something to benefit thierselves. For good reasons of course. And it is said to be some of my important asset along the way. Hah! as if...


KLIA,
My father had a little fuzz on finding a parking space for the car. So, mom said that I should go on first to ensure that my group will still be there. And that means I wont miss my flight. Who was this group of people? My long term question was answered as I steppd about 100 meter into the airport. It was a tremble(the best describing word I guess). I've never seen such croud of people from all over the place to be there just to send about 15 new student to Egypt. I smiled! Some acknowledgement to my soul to actually see something I should say, Allah wills it.







And there was I, leaving my family, and say 'hello friends'. Spending some bits of my life with them. The flight was never been happier. Despite of the limited moving space radius, it kind of brings back the memory of my last inflight times. Childhood was never bored. But then again, it will all have to go to greet my growned up. I dont know, how could a 10 hour flight be so short. As I noticed, the sky, the land, and the atmosphere itself, is awesome(MasyaAllah!). After that moment, I was settled for my one month or more stay by the farmiliar faces, and most importantly, the hearts that brought us together. I could never be more happier than what times had brought me to. The world is just so amazing. And the peoples are more 'interesting'.







After 4 days living around the 10th district, something that the old peoples like to call, 'invitation from god' was sent to me too. 11 days suppose to be more than enough to unwaste my moments. Adding a touch of Ramadhan Kareem with it, Those that waste thier time, shall regret that coming day. I tried to do my best at these Haram state. People judge by what they see, and they don't see the heart that only Allah knows. After this trip, the inner self should be more filled up, by(maybe) the questions from the history perhaps? The history of the best man ever to walk on this planet.







As I expected, time flies. 11 days was never enough by my counting. Human nature I suppose? That could never be satisfy with what they have, what WE have. I counted the last moments. Traveling was fun at heart. What else could make me happier. All of a sudden, I remembered them as my housemates, my family in Cairo. I was thrilled. I wanted to see them and live a life with them. A shorter phrase would be, I miss them.







Arriving with a smile to the fullest. At that moment the sweetness was blooming. Life could never been better. The best Ramadhan was there. It was almost like the atmosphere it self is enjoying Ramadhan. Everyone is with another. As if there was no loneliness that could ever fill any space. If only life like this would go on and on. Untill, suddenly, I was CALLED home. I tried to control the shockness. And I did'nt want to bother about it any longer. Because I think it will just waste my time. That day kept flowing as I still try to reject it. Than I realize, I need to comfront it. As a result, I manage to go to the New Egypt, Heliopolis. Settling my ticket was easy I suppose. At that moment, I started to count my days.




My visit to heliopolis was the last day of Ramadhan. I end that day with a street soccer routine. As the adzan of Magrib commensed, There it was, 1st Syawal. 6 days till I will be back in Malaysia. Worrying with my visa, and ticket status, I just want to let it go. And I did. Here are a few things I did with my final days.




1st day of eid.




I had breakfast with rendang and nasi himpit. The normal annual dish of eid. And after the well dished, the embassy gathered every Malaysian citizen possible for the first time to held the very own Eid morning usuality. I wore green. Unlike the others, I'm dressed up just for the need. A some 500 meter walk will do to reach the place. I was the last person to leave the house. Considering the lateness that falls upon me. I tried to catch up with the others. Along that way, i was thinking, more than 500 hundred people shall fill up in about 50 square meters. How is that even possible? Then, I ended up sitting in the second or third row. I thought I was among the last of the final bits of people. A few moments there kind of brings back Malaysia somehow(regards to the embassy~). And there I was, sat on a pretty worn out carpet. Sitting, waiting, taking my final bits of my stay here.

Finished the prayer, the fiesta, the gathering, everyone(that wanted to) went to ISMA Mesir's nearest house with the community complex, Tooba El-ramli. The video from the last post should tell a bit of what I went through. But it tells, and it does'nt describes. Then along I go to the other house of full of people. Spending the rest of the days visiting others. Night was never a stoppage. And this was suppose to continue in a matter of some time. Some days. Its a pity it can't last forever.




2nd day of eid,






Everyone seems to be tired of yesterday's routine. If only I can join and rest with them. Too bad, I seek for those who are actually still going around doing something. And my afternoon gave an answer. After Zhuhr perhaps, I went for a bus trip about 3km from home to a place called, Masakin. To a house of chances. Spent my time till Asr, and went home. Till, a routine of street soccer called. They somehow know I cant resist (amazed). Too passionate with the ball, everyone somehow stopped playing as the adzan commensed. To the masjid, and to a relative's house. Somehow the evenings play made a quench of thirst throughout my body. I session of juice with the others does'nt seems to be bad idea. I'll go for it. My treat perhaps. So, it was'nt so much of an activity for the day. But it tires me out. Somehow I did'nt manage to walk home. So, my 2nd eid endded up sleeping at the guest hall of Gamek.




3rd day of eid.



I recall a once of a person who will be going back to Malaysia with me. And he's helding a wida' fiest. Some more than 80km from Cairo. I went to that place with the others who are willing to go. And there seems to be a lot. Taking a bus to Ramsis sq around the Jumaat prayer. Then another one to a village (can it be described as that?) of full of paddy feilds. Some just says that the atmosphere there, is the best among all in Egypt. Hopefully.


As I arrived, it was still too early before it started. So, A little walk around the place, eating some desserts, Talking with others, sleeping as well. Here I also wants to say my thanks to Akh Suhail Sufian. Thanks for every those things.






And it started. Eating, talking, knowing new relatives, and, counting my final days. Ah, such a waste of thinking that! eating was just the small parts. The talks that somehow making my benefits requirements a reality. And the nights fall suddenly. Some of us need to be at Cairo by Isya'. The hostel of Melacca's students calls for a little fiest. Rushing was the only hope. Despite of the current traffic condition. Somehow only 4 person manage to be there. Its was good enough wasn'nt it??

4th day of eid

Today was a quite day. The Perak adn Kedah's Students are making thier own open house for all. And its a must for the ISMA's to attend it. There we go. A normal eid routine again. And this was the last for me perhaps. Till evening, then I decided to actually go shopping. Khan Khalili a.k.a Cairo's Petaling Street was the place. But in the end, I went home empty handed and my friends were the one who'se buying things. And my watch shows another 72 hour till departure. So, the night was spent at a restaurant somewhere around the city. It is said to be one of the most trusted place to put a pinch of variaty of kebab. With a large number of price too.





I did'nt went home again that night. A worried feeling upon my housemates. What can I say. I havent been sleeping at my house for some nights. And its late already. I was said not to go outside alone. Especially at night.

Final day.

A woke my day, realising that its just a matter of time till its arrival. Today, I had to go to class.
And so I did. Learning the best things I could, meeting the peoples that stude upon me. And finally, there it was. A certification of my study. Everyone just laughed seeing it. It does'nt seems to hurt joining them.

So, I left them. Leaving me and the city. I wandered around. Tried to buy something to bring back home. Bring back to MALAYSIA! And on this day, I finally get the taste of being lost, stranded in a city of clueless direction. I just walked, walked and walked till I found the farmiliar place.

A few minutes of resting should do the work. As the Asr prayer settled, I went for my final street soccer match. And as usual, it ended till Maghrib. I had to take a shower before praying. Without earlier notice, my housemate invited me to dinner. So I aplied.





The clock shows about 9.00 pm. I'm supposed to be at the airport at 10pm. With an unsettled luggage, I went across the houses for the last time of this session. I have to admit it this time that my eyes are at its limit. Sleeping would be the best thing to do. But hey, I could sleep in the plane or so.

From my neighbours, to my house. There I saw. My house is just too crowded by the presence of friends. My smile almost lead to drops of tears. I tried to hold it. As I'm in, they somehow offered me to actually pack my stuff. And it's 10 minutes till check in time. Rushing I am.
*
And there it was. A place of peace at the heart, blessed by Allah. The last moments was just too unexpectable. I only manage to hold my tears. But the airport, somehow gave my eye some time to control my tears. As I check in, there it was. A trip of memory, being left behind as a guide for my future. So here I shall drop out first, waiting the others.


Tuesday, October 7, 2008

sekado2 je(????)


video



hanya secebis. bukan semua. hanya hati yang mampu berkata. menjerit. ikhlas(insyaAllah). dengan senyuman di bibir.



.:Uhibbukumfillah:.