Saturday, July 5, 2008

Parut di jiwa

Apa yang boleh buat..Ianya kekal, menjadi bukti, menjadi saksi. namun, tidakkah ia nya cukup sebagai pengajaran?




Kita membesar, menimba pengalaman, untuk meneruskan kehidupan, sebelum bertemu kematian. Membesar bersama fitrah, dan naluri sebagai seoarang manusia. Dari itu, terciptalah istilah kesilapan, kealpaan dan kebuntuan. Dan dari itu, terhasil sebuah manifestasi yang bergelar muhasabah.




Bila kita belajar bergerak, merangkak, berdiri, berjalan dan berlari.. Tersungkur, kita bangkit semula.. terkadang juga, kaki yang tersilap langkah, membawa padah kepada diri. Luka yang terhasil, kerana kesilapan yang kita sendiri tidak jelas akan kesilapannya. Atau kita hanya mencuba sesuatu yang baru? Dan hasilnya, kita sendiri dapat lihat. Namun,




Luka di hati, siapa yang mengetahui?


Luka yang lahir daripada tersilap langkah dalam membuat keputusan demi meneruskan kehidupan. Kadang ia sembuh sendiri, kadang ia terpaksa dirawat oleh mereka yang pakar. Memang sesuatu yang wajib, yang kita ini akan luka sedikit. Itupun paling kurang. Ketika inilah, kita terasa akan nikmatnya kesihatan itu.


Dari setiap luka, pasti meninggalkan parut. Parut yang akan mengenangkan segala 'kepahitan' yang telah dilalui. Dengan harapan kita tidak perlu merasainya sekali lagi. Sungguh, parut itu sendiri masih memberi sedikit kesakitan. Tapi mengapa?


Mengapa parut yang sepatutnya memberi pengajaran, di sindir?

Parut yang sepatutnya di ambil iktibar, di caci?,

Parut yang ada tidak di fikir kan?


dan,


Mengapa kau menyangka, parut itu, masih mengalirkan darah? Sedangkan kau yang menyembuhkan nya?


Atau ia hanya sangkaan ku?

No comments: