Friday, May 2, 2008

Cebisan Syurga,

Seorang murabbi pernah berkata,



'Kau ingat, kau boleh masuk syurga ke?'




seorang mutarabbi pula,




'antum ingat, antum kalo camni , boleh masuk syurga ke?'






Allah pula berkata,




'Adakah kamu bilang kamu akan masuk ke dalam syurga? Sedangkan kau belum di uji sepertimana mereka - mereka yang terdahulu? Mereka dihalau, disiksa, dan digegarkan. Sehingga mereka berkata kepada rasul dan mereka yang beriman bersama mereka, 'bilakah pertolongan Allah?' sesungguhnya pertolongan Allah itu hampir'




Demikianlah ketetapan Allah yang telah ditetapkan bagi hamba - hambaNya. Ramai dari golongan kita merasakan bahawa diri mereka sudah cukup untuk memasuki Syurga. Dengan merujuk kepada Qur'an yang menyatakan bahawa ahli Syurga Firdaus adalah dari golongan nabi, syuhada', dan solihin. Maka dengan ini, dimanakah nilai kita?? Apakah diri kita mempunyai satu had minima yang dikehendaki untuk memasuki syurga?


Maka, konklusi yang ingin saya ketengahkan kali ini, adalah satu perasaan yang kita perlu ada sebagai seorang mukmin.


Ianya adalah tidak lain tidak bukan, iaitu perasaan tidak cukup dengan amal fardi sahaja . Mukmin itu umpama batu bata. Mampu membina bangunan yang tinggi lagi kukuh dan bermanfaat kepada orang lain. Namun, mereka yang merasakan cukup dengan merasakan cukup dengan amal fardinya, maka mereka diibaratkan seperti batu yang berada di tepi jalan. Orang tahu akan kewujudannya. Tapi diendahkan sahaja.


Hendak taknak, seluruh kehidupan kita mestilah diusahakan dengan amal mengajak orang kepada Islam. supaya ia tidak menghalang kita untuk ke syurga kelak.


Apakah ujian kita kini, senilai dengan ujian mereka mereka yang terdahulu? Sedarlah bahawa ujian kita pada hari ini adalah lebih berat. Tetapi hakikat muslim kini, mereka merasakan seolah olah mereka tidak memikul apa - apa bebanan.


na'uzubillahiminzhalik,















No comments: