Friday, May 2, 2008

ISLAM TAK BERSALAH!!


Ketika semua orang sedang ber-reasel untuk satu acara yang besar, saya sedang berada di sebuah tempat. Panas, namun berbaloi. Tentera di hadapan saya, skrin monitor yang berukuran dua jengkal. Kelihatan sedang ditayangkan, adalah satu filem ringkas(lebih kepada dokumentari) yang telah dikeluarkan atas arahan Wilders.

Dengan menafsirkan beberapa Ayat-ayat Al-Qur'an bacaan Sudais dan beberapa tokoh yang di ambil rakamannya dari bahagian tertentu sahaja, Wilders mahukan dunia tahu akan kebenciannya terhadap Islam.' Andai kata ingin terus hidup di sini(Belanda), koyakkan separuh dari Al-Qur'an itu'. Demikianlah apa yang di katakannya.

Semasa menontonnya buat pertama kalinya bersama beberapa orang rakan, saya tertanya tanya,

Apa salah Islam?
Islam adalah satu agama yang telah diturunkan oleh Allah, yang tiada padanya sebarang tokok tambah dari aqal manusia yang terbatas. Maka ia adalah satu agama yang telah dicipta untuk kebaikan manusia itu sendiri. Namun, hakikat manusia kini, kelihatan nafsu mereka yang terdahulu telah berjaya untuk membuat generasi kini menoleh kepada apa yang mereka. Dan merasakan bahawa peraturan manusia yang penuh dengan nafsu itu adalah terbaik untuk mereka.
Bila mereka akan toleh ke sini semula?
Itu tugas kita. mereka yang telah Allah kurniakan sedikit ilham tetang kaifiyah untuk mendapatkan redhaNya. Maka, perjalanan yang jauh ini, kita laluinya bersama. Janganlah sampai satu masa kita berjalan di tengah masyarakat dengan senyum kepada diri(sahaja) yang tidak seperti ada apa - apa yang salah telah dilakukan.
Selagi mereka begitu, seandainya kita berdiam diri sahaja. Tuggulah apa yang bakal kita rasakan di sana. Fitnah yang sedang menular untuk Islam ini, semakin hari, semakin menjadi - jadi. Sungguhpun kita sedang melakukan sesuatu, ada yang telah nampak akan hasanah tersebut, tetapi dunia tidak. Maka ia akan memburukkan lagi Islam ini..
Islam takkan bangkit dengan kita berdoa 24/7 sahaja. Ia akan terjadi dengan amal usaha manusia yang senilai dengan realiti dunia sekarang. Maka kita dapat lihat disini, bahawasanya usaha kita tidaklah seberapa. Dengan tidak seberapa, bagaimana hendak hilangkan fitnah ini??

No comments: